Celem niniejszej inicjatywy jest powstanie koncepcji szosowego szlaku łączącego Częstochowę, Zawiercie, Olkusz i Kraków ukazując jednocześnie historię i naturę regionu jury krakowsko-częstochowskiej. VeloJura byłby „kręgosłupem” regionalnej sieci rowerowej idealnie uzupełniającej trasy rowerowe województw małopolskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i opolskiego.
Wiśana Trasa Rowerowa
Docelowo cała nawierzchnia szlaku musi być wykonana z nawierzchni bitumicznej, asfaltowej lub betonowej. Miejscami (wspólne leśnie odcinki z Szlakiem Orlich Gniazd) dopuszczona nawierzchnia z ubitego tłucznia.
Profil drogi rowerowej musi spełniać podstawowe wymogi bezpiecznej i wygodnej infrastruktury rowerowej. Podczas projektowani i budowania szlaku należy w szczególności zwrócić uwagę na:
Rekomendacje
Co kilkadziesiąt kilometrów na szlaku powinny znajdować się Miejsca Obsługi Rowerzysty (MOR), które powinny zawierać:
Proponowane umiejscawianie MORów:
Wiśana Trasa Rowerowa
Powinno być wykonane w typie 2. Na pomarańczowej kwadratowej tarczy z symbolem roweru i logiem szlaku. Na wyjazdach z miast i w centrach większych miejscowości oraz w okolicy ważnych punktów powinny znajdować się tablice z kilometrażem. Na takiej tablicy powinno znajdować się: najbliższe miasto, najbliższy punkt turystyczny (jeśli jest bliżej niż miasto), punkt końcowy.
Na przecięciach szlaków turystycznych powinny być umieszczone tablice z zaznaczonym przebiegiem tychże szlaków i informacją miejsca końca szlaku.
Miasta, które powinny znaleźć się na znakach:
Punkty turystyczne, które powinny znaleźć się na znakach:
Przebieg szlaku w poszczególnych gminach i miejscowościach z wyszczególnieniem zakresu prac jakie są potrzebne do wykonania w celu udrożnienia całego szlaku.
* – szczegółowa trasa do opracowania – odcinki do wybudowania od podstaw przez lasy.
O ile w województwie małopolskim szlaków rowerowych w podobnym standardzie jest sporo i powstają nowe, to w województwie śląskim jest ich niewiele, a w subregionie północnym nie ma ich w ogóle.
Pomimo tego można snuć koncepcje o uzupełniających szlakach które połączyły by miasta regionu spójną siecią turystyczną. W przeciwieństwie do głównego szlaku tutaj nie ma wymagań co do MORów i innych udogodnień. Minimum stworzenia takiego szlaku to jego ciągłość, utwardzona nawierzchnia oraz oznakowanie. Początkowo miały to być cztery szlaki prowadzące od Częstochowy w czterech kierunkach: na Wieluń, Opole, Kielce i Sosnowiec.
Jeszcze w fazie powstawania mojego pomysłu do publicznej wiadomości podano informację o rozpoczęciu procedury projektowania sieci tras o najwyższym standardzie w północnym subregionie województwa śląskiego. W związku z czym, zrewidowałem swoje pomysły i delikatnie zmieniłem przebieg niektórych tras – tym bardziej że większość moich pomysłów pokrywa się z planami samorządowców.
Trasa numer 6 łącząca Blachownię, Częstochowę, Rędziny, Mykanów i Kruszynę. Jest to idealna trasa, którą można wydłużyć o istniejące już ciągi rowerowe w powiecie lublinieckim de facto kończące się na granicy województwa opolskiego. W przyszłości ta trasa mogłaby łączyć Radomsko z Opolem prowadząc przez region Częstochowy. Obecnie sugeruję zakończenie trasy w Widzowie w gminie Kruszyna, gdzie można wsiąść do pociągu.
Trasa 609 ma mieć swój początek w Myszkowie, a zakończenie w gminie Lipie. Przebiegać ma przez gminy Żarki, Poraj, Kamienica Polska, Poczesna, Konopiska, Blachownia, Częstochowa, Wręczyca Wielka, Kłobuck i Opatów. Ponadto wydłużając tę trasę do Praszki w województwie opolskim można podłączyć tę trasę z istniejącym szlakiem „Paulinki” oraz częściowo już wybudowanym szlakiem dawnej koeli Praszka-Wieluń.
Najistotniejsza trasa w regionie ma numer 17, która w głównej mierze pokrywająca się z VeloJura na odcinku od Częstochowy do Zawiercia. Sam szlak prowadzi przez wschodnią ścianę województwa śląskiego od okolicy wsi Garnek do granicy ze Słowacją. W tej trasie jest największy potencjał bowiem łączyć może ze sobą planowaną świętokrzyską trasę 152, projektowane velostrady w metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej oraz Wiślaną Trasę Rowerową na południu województwa. Z racji wspólnego przebiegu Trasy 17 i mojego pomysłu VeloJura zrezygnowałem z odnogi do dworca kolejowego w Zawierciu, gdyż taki przebieg szlaku proponowałbym dla trasy numer 17, która przy dworcu odbijała na Łazy, a sama VeloJura wcześniej skręcała na południe w stronę Ogrodzieńca.
Poniższa mapa przedstawia orientacyjny i proponowany przebieg szlaku VeloJura wraz z szlakami uzupełniającymi
Legenda:
Gruba lina – szlak VeloJura
Cienka linia – pozostałe szlaki
Zobacz także:
Źródła: